Indien bilder

Klicka här för att se bilder ifrån tidigare resor

Indien, 25e Oktober 2011

Den 25:e Oktober går resan till Norra Indien. Resan varar i ca två veckor och vi kommer att besöka bl.a Vrindavan,Taj Mahal och Rishikesh. (Varje morgon under resan finns det möjlighet till Yoga)

Här är programmet för våran resa:

Dag 1 - Vi flyger till Indien

Dag 2 - Vi anländer till Delhi och åker vidare i bilar därifrån till den heliga byn Vrindavan, 15 mil söder om Delhi. Inkvartering på yoga-klostret Vrinda Kunja som är en renoverad byggnad, ursprungligen uppförd av Manipurs drottning för 200 år sedan. Vila. Lunch. Promenad på gatorna och besök till olika sevärdheter i Vrindavan. Inhandling av traditionell klädsel om man så önskar.

Dag 3 - Vrindavan. Vi besöker templet Yamuna Kunja på Yamunas strand. Promenad längs med flodstranden där de dödas kroppar kremeras enligt traditionen. Seminarium (föreläsning) om läran om karma och reinkarnation. Vi besöker det största templet i sydindisk stil, Ranganath, i stadens centrum och templet Govindaji, nordindiens största sevärdhet när det gäller arkitektur. Kvällstur i båt på Yamunafloden. Vi deltar i en ceremoni där Yamuna dyrkas med eld och blommor. Seminarium om traditionen att dyrka och visa vördnad inför Moder Jord.

Dag 4 – Vrindavan. Vi besöker en skola för den traditionella indiska dansen Odissi. Presentation av den gammaldags vediska teaterkonsten, en tradition som hållts levande i tusentals år i Indien och filosofin bakom och konsten att berätta historier och ge andliga budskap genom dansen. Lunch. Efter lunchen besöker vi den före detta indiska kungen Sadhu Maharaja, på templet Mungir mandir, som numera lever som munk i avsagdhet. Diskussion och historier om Indiens andliga arv.

Dag 5 - Promenad vid den heliga sjön Radha kunda vid Govardhanberget. Historier om helgon som levt där berättas av en lokal guide som också visar runt till olika viktiga platser i området.  Vi besöker tempel och kloster. Vid lunch hälsar vi på hemma hos en lokal familj. Där får vi en presentation av det nationella köket och traditionen att helga maten. Sedan äter vi där.

Dag 6 - Vi reser till Agra. Besök till Taj Mahal. Diskussion om de nyfunna bevisen för att templet existerat sedan 900-talet under sitt forna namn Tejo Mahalaja.

Dag 7 - En dags tillämpan av det lokala levnadssättet och andligheten. Dagen börjar med meditation och yoga. Presentation av de Vediska skrifterna, källan till väldigt mycket kunskap. Om intresse finns besöker vi en professionell vedisk astrolog. Efter besöker vi en ayudvedisk klinik där vi får möjlighet att utforska en ayurvedisk trädgård och lära oss om plantor, örter och den tusenåriga vediska kunskapen om läkande och välbefinnande. Om man vill kan få ayurvedisk rådgivning och massage.

Dag 8 – Vi reser till Rishikesh vid Himalayas fot. Vi tar in på hotel Tapovan vid Laxman Jula.

Dag 9 - Rishikesh. Presentation av det heliga berget och seminarium om yoga som metod för rening. Varje morgon i Rishikesh finns det möjlighet att göra Yoga i ett speciellt Yogaashram. Under dagen tar vi en promenad längs med Ganges. Fritid.

Dag 10 - Rishikesh. Vi åskådar en vedisk eldceremoni, ett så kallat Agni hotra. Presentation om livets och medvetandets potential att omformas. Vi besöker vattenfall i Himalaya. Promenad i bergen.

Dag 11 – Vi besöker Kunja Puri, ett Durga tempel uppe i bergen varifrån man kan se den mäktiga Himalaya bergskedjan. Kvällseld på Ganges strand. Lär känna traditionen att sjunga mantran, heliga ljudvibrationer. Möjlighet finns att besöka en mkt gammal yogi som vi lärt känna i Rishikesh.

Dag 12 - Rishikesh. Resa till den legendariske vismannen Vasishta Munis grotta. Presentation om principen att anta en andlig läromästare och traditionen att föra vidare kunskap från forntiden.

Dag 13 - Vi åker från Rishikesh till Delhi för att flyga tillbaka.